Pages

Sunday, February 26, 2012

Menghapuskan kebimbangan


  1. Hiduplah dengan gembira dan bersemangat :"setiap hari saya hidup dengan anggapan bahawa hari itu adalah hari pertama yang saya lihat dan hari terakhir yang saya lihat".
  2. Bacalah buku yang menarik :'apabila saya diserang ngagguan saraf ... saya mulai membaca buku ife of caryle(kehidupan carlylea)... lantas saya asyik dalam bacaan tersebut hingga saya terlupa pada kesedihan saya ".
  3. Berolahragalah:"bila saya sangat sedih ,saya memaksa diri saya untuk bekerja keras mnggunakan fizikal secara terus menerus".
  4. Berehatlah sebentar ketika anda bekerja :"dahulu saya memperolehi pengajaran mengenai cara mencegah bekerja dengan terburu-buru ,tidak tenang dan ketegangan".
  5. Saya berusaha melihat kesulitan saya dan perspetif yangsewajarnyer.saya berkata pada diri sendiri,"dua bulan akan datang saya tidak akan bimbangkan nasib buruk ini.lantas kenape sekarang saya risaukan?mengapa tidak bersikap seperti sikap saya dua bulan akan datang?"

             -Profesor William Lyon Phelps

    No comments:

    Post a Comment